“Ik kan het niet verkopen, als ik er zelf niet achter sta”
Bianca Uilkema vertelt meer over de afwegingen die zij als Commercieel Technisch Adviseur maakt als het over gevelbekleding gaat
Bianca Uilkema is van oorsprong bouwkundig ingenieur. Ze heeft een bachelor Bouwkunde – architectuur en bouwtechniek én een bachelor Bedrijfskunde – commerciële techniek. “Die technische achtergrond en inhoudelijke kennis van de producten helpen om goed advies te geven bij aanvragen. Met onze ruime keuze in gevelproducten willen wij de architect, de aannemer en de bouwmaterialenhandel zo goed mogelijk informeren. Als Commercieel Technisch Adviseurs weten wij heel goed wat een product kan én ook wat het niet kan. Daar zijn we heel eerlijk in.”
Geen verkooppraatjes
“Ik werk sinds medio 2017 bij Plastica Groep. In mijn werk motiveer ik klanten om voor ons product te kiezen, maar dat doe ik wel vanuit de inhoud. Ik hou geen mooie verkooppraatjes en dat zou ik ook niet kunnen. Ik zou zelfs een heel slechte verkoper zijn, als ik iets zou moeten verkopen waar ik niet achter zou staan.
Gelukkig heeft Plastica ontzettend mooie producten. Rieder fiberC zou bijvoorbeeld een goed alternatief kunnen zijn voor massief beton en onze Cape Cod bewijst al jaren tot de beste houten gevelbekleding te behoren. Dat product bestaat al meer dan 30 jaar en houdt zich prima in ons vochtige klimaat. Maar of je echt lang van een gevelproduct kunt genieten, valt of staat met goede montage. Het volgen van de verwerkingsvoorschriften is van essentieel belang, vooral de verticale ventilatie. En dit geldt niet alleen voor hout, maar voor alle gevelmaterialen. Dit is ook de reden waarom ik aannemers adviseer om gebruik te maken van onze projectbegeleiding en architecten adviseer de detailtekeningen door ons te laten controleren.”
Afhankelijk van de vraag
“Zelf heb ik geen voorkeuren of favorieten. Het hangt echt van de vraag van de klant af en waar zij precies voor gaan. Gaan ze voor onderhoudsarms, een lange levensduur, esthetiek, prijs, kwaliteit, een duurzame productie? Willen ze hout of juist geen hout, maar wel een houtlook? Zit het op hoogte? Willen ze er later zo min mogelijk werk aan hebben? Willen ze het hout laten vergrijzen of willen ze om de zoveel jaar verven of in de olie zetten? Wat is mogelijk op de locatie en wat vinden ze mooi? Ik kan het product echt niet los zien van wat een klant ermee gaat bouwen. Zelf vind ik de combinatie van steen met hout en Alucopal heel mooi.”
Tussen esthetisch en toepassing
“Kijk bijvoorbeeld naar houten gevelbekleding. Dan hebben wij onder andere Vulcan Elements, Fazawood, Nordhiil en Cape Cod. Vulcan Elements vind ik persoonlijk heel mooi en het vergrijst ook prachtig, maar dan moet je daar wel bewust voor kiezen. Je kunt dit wel op kleur oliën, maar dat vergt esthetisch wel wat meer onderhoud. Als je hout op kleur wilt hebben en toch weinig onderhoud, kun je misschien toch beter voor Cape Cod kiezen. Die gevelbekleding is in alle kleuren leverbaar en die blijven ook nog eens heel lang mooi. Moet het hout wat meer hufterproof zijn? Dan zou ik voor Fazawood kiezen. Dat is gemaakt van geperst Eucalyptus zonder toevoeging van lijmen en er is geen boom voor gekapt: hoe duurzaam wil je het hebben. Wanneer je een houten schuur of chalet zou willen bouwen, dan zou ik voor Fazawood kiezen vanwege de hardheid en de prijs in verhouding tot de lange levensduur, maar ook aan een woning zien we dit product steeds vaker. Puur vanwege de esthetiek en mijn persoonlijke smaak zou ik voor Vulcan Elements in verschillende diktes willen gaan, maar dat moet het budget dan wel toelaten. Het is namelijk wel wat duurder, maar dan heb je wel iets unieks. Als Commercieel Technisch Adviseurs weten wij heel goed wat een product kan én wat het niet kan. Daar zijn we ook heel eerlijk in.”
Echt meekijken met de klant
“Als ik bij een architect kom, omdat die een bepaald monster heeft aangevraagd, kom ik natuurlijk over dat product vertellen en de mogelijkheden binnen het betreffende project. Maar ik kijk ook of wij binnen het betreffende project nog andere producten hebben waarmee wij kunnen helpen.
Ik kijk ook breder mee naar de behoefte van de klant. Ik wil dan ook graag weten om wat voor project het gaat, om hoeveel vierkante meter, waar het wordt toegepast… en dan ontdek je soms dat ze niet voor het best passende product willen kiezen. Als ze bijvoorbeeld voor Elements Vulcan op kleur willen kiezen voor een groot schoolgebouw en weinig onderhoud willen zonder dat de kleur vervaagd, dan zal ik ze ook de optie van Cape Cod laten zien. Dan heb je een vergelijkbare uitstraling én ben je ook nog eens 15 jaar van je onderhoud af. De truc is er achter te komen waarom ze interesse hebben in een bepaald product en dan kan ik ze vanuit mijn expertise veel beter adviseren. Ik vind het mijn rol om goed door te vragen en niets te beloven wat niet kan.”
Projecten die je bijblijven
“De projecten die je bijblijven, zijn toch vaak de grotere projecten. Zoals bijvoorbeeld Kindcentrum Delfzijl West, Kindcentrum Warffum en Kindcentrum Slochteren, waar we Cape Cod hebben toegepast. Maar ook het project in Marum van een kantoorpand, wat al jaren een goed gebruikt Cape Cod-referentie project is en zelfs door de concurrentie wordt gekopieerd. In het Noorden wordt relatief veel hout aan de gevel toegepast, maar ook andere producten als het Rieder-project Westerkim in Hoogeveen of de Rutger Koplandschool in Siddeburen. Of Facapal in Ter Apel waar we samen met onze eigen zagerij Flexx just-in-time werkten. In 2024 zal het Alucopal project voor Schiphol er wel één worden die mij bijblijft. Daar mogen we meer dan 1 kilometer gefreesd en gevouwen gevel leveren. Bij de wat kleinere en meer gangbare projecten zie je als technisch adviseur het eindresultaat niet altijd en dat vind ik soms wel jammer. Maar met zoveel projecten is het ook weer niet zo vreemd.”