“Ik zou nog veel meer willen weten”
Matthijs is sinds januari 2022 onze Commercieel Technisch Adviseur voor regio West/Midden. “Ik zou eigenlijk veel meer willen weten, maar je weet niet wat je nog niet weet. Soms kom je pas ergens achter als een architect erom vraagt en je het vervolgens uit gaat zoeken. Dat vind ik ook wel het mooie aan mijn werk; je krijgt de kans je steeds verder te ontwikkelen. Ook dankzij de collega’s.”
Gelijk een goed gevoel
“Hiervoor werkte ik voor een bedrijf dat tuinmeubelen verkocht. Het werk zelf vond ik erg leuk, maar ik was toe aan een nieuwe uitdaging. Vandaar dat ik mijn LinkedIn-profiel open heb gezet voor recruiters. Al snel werd ik benaderd voor een baan bij Plastica. Die naam kende ik niet en van gevelbekleding wist ik niets. Maar ik had gelijk een goed gevoel bij de mensen en de organisatie en ik besloot er voor te gaan.
Het was in het begin inhoudelijk wel pittig en ik wilde ook geen kletsverhaal ophangen bij klanten. Ik ben heel nuchter en eerlijk en ik vind het ontzettend belangrijk dat je altijd doet wat je belooft. Dus daarom stak ik veel aandacht en energie in het uitzoeken van de vragen die ik kreeg. Dat doe ik nu natuurlijk nog als ik iets niet exact weet. En gelukkig is dit een open organisatie en delen we veel met elkaar. Zo praten we elkaar geregeld bij en is het heel gemakkelijk om collega’s om tips te vragen.”
Veel contact onderling
“Binnen het team van Commercieel Technisch Adviseurs heb ik veel contact met Richard van den Hout. Die werkt hier al lang en weet ontzettend veel van de producten en projecten. Onze regio’s lopen her en der wat in elkaar over en we hebben ook veel met dezelfde producten te maken. Denk bijvoorbeeld aan Rieder fiberC, die glasvezelversterkte gevelplaten worden veel toegepast in het Westen van Nederland.
Daarnaast heb ik ook veel contact met Jean-Pierre Vermeulen. We zijn tegelijkertijd bij Plastica begonnen en daardoor trekken we ook geregeld samen op. Een leuk weetje is dat Jean-Pierre en ik eigenlijk op dezelfde baan solliciteerden voor regio Zuidoost/Limburg. Jean-Pierre is het toen geworden en hij woont ook in die buurt. Maar blijkbaar heb ik wel een goede indruk gemaakt, want ik kreeg toch een baan aangeboden. De Commercieel Technisch Adviseur voor regio West/Midden zou over niet al te lange tijd met pensioen gaan. En terwijl hij rustig uitwerkte, kon ik ook alvast in die regio aan de slag.”
Fazawood vind ik top
“Aan de ene kant is verkopen heel gemakkelijk en aan de andere kant is het heel moeilijk. Je moet kunnen spiegelen, mensen aanvoelen én in het product geloven. Als dat allemaal klopt, gaat het bijna vanzelf. Maar als één van die pijlers ontbreekt, dan lukt het niet. Iets wat slecht is, kan ik niet verkopen. Ik kan wel goed praten, maar ik weiger om dingen te verkopen waar ik niet in geloof. Gelukkig hoeft dat hier ook niet; we hebben echt mooie producten.
Vooral Fazawood vind ik heel gaaf, ook omdat het zo duurzaam is. Eigenlijk zijn het houtsnippers die over zijn gebleven en samen met de producent maken wij er nog een mooi kwaliteitsproduct van. We hebben ook een mooi project met Fazawood op Texel gedaan. Het product was toen net nieuw en de houten gevelbekleding werd daar meteen al bij flink wat luxe vakantiechalets toegepast.”
Mooie, subtiele vormen
“Een ander product waar ik veel mee heb, is Rieder fiberC. Natuurlijk ook omdat we er in deze regio zoveel projecten mee doen. Het is beton met een levensverwachting van 50 jaar en daarmee is het ook ontzettend duurzaam. Rieder is een mooi product waar je heel veel mee kunt. Je kunt er heel veel mooie, subtiele vormen mee maken. Het is helemaal naar wens te maken en dat is uniek in de markt. Het behoort echt tot de top van de gevelbekleding.”
Prestigieuze projecten
“Bij Plastica waarderen we elk project, maar als Commercieel Technisch Adviseur vind ik grote, prestigieuze projecten natuurlijk wel extra speciaal. Dat zit in het karakter van een verkoper. Het gaat toch een beetje om je eer en ook ik ben daar wel gevoelig voor. Ik trek het me aan de andere kant ook echt aan als een project niet doorgaat. Zo viel een groot project voor een hotel in Suriname toch ineens af. Dat had niets met ons of onze producten te maken, maar ik vond het wel ontzettend jammer. Gelukkig zitten er altijd nog genoeg andere, interessante projecten in de pijplijn.”