“Bij hout zie je het heel snel als het niet goed is”
Harry Schoondermark vertelt meer over zijn werk én de aandachtspunten
Harry Schoondermark werkt al sinds december 2014 bij Plastica. Sinds oktober 2019 is hij ook de Quality Control Manager: “Dat houdt onder andere in dat ik word ingeschakeld zodra er iets mis gaat en er hulp nodig is. Dus ook als klanten bij ons melden dat ze denken dat een product zich niet gedraagt zoals het zou moeten, dan ga ik dat samen met mijn collega’s onderzoeken.”
Uitstekende garanties
“De producten die wij verkopen, hebben een heel goede garantie. Het is gevelbekleding van topkwaliteit die mits goed behandeld en gemonteerd heel lang goed blijft. Daar moeten onze klanten op kunnen vertrouwen en als er toch een keer iets niet goed gaat, zorgen wij ervoor dat het wordt opgelost.
Vanuit Plastica kijken we met een helicopterview naar de projecten. We overzien de belangen van alle partijen en kijken hoe we hier goed mee om kunnen gaan. Dus als er een reclamatie bij ons binnenkomt kijken we eerst wat er precies aan de hand is, of het product zich inderdaad niet gedraagt zoals het zou moeten en of alles wel volgens de gestelde voorwaarden is verwerkt.”
Goede contacten
“Heel eerlijk heb ik het liefste dat ik na het onderzoek kan zeggen: het ligt niet aan de montage, maar aan het product zelf. Dan kan ik namelijk heel makkelijk een oplossing samen met de klant organiseren. Wij werken met producten van topkwaliteit en wij willen daar ook uitstekende garanties op geven. Als er een keer iets fout gaat, willen we het ook zelf graag goed regelen. Het is ook wel eens een keer voorgekomen. Toen was er bij het produceren van houtenprofielen iets fout gegaan met het afstellen van een schaafmachine. De planken waren daardoor net een paar millimeter te dik waardoor ze niet juist in elkaar pasten. Dat zag de applicateur op de bouw meteen en vervolgens konden wij gelukkig snel schakelen, ondanks dat het product van ver moest komen. Wij hebben veel goede en rechtstreekse contacten, dat helpt ook zeker in de afstemming van allerlei productzaken.”
Volgens de voorwaarden
“Het is altijd wel belangrijk dat onze producten volgens de verwerkingsvoorschriften zijn gemonteerd. Dat is cruciaal voor de garanties. Het product tekent vaak zichtbaar op middellange termijn als iets niet goed is gemonteerd, behandeld of onderhouden. Vaak kunnen we het aan de foto’s al meteen zien: dát neigt naar nagels die op de verkeerde afstand gemonteerd zijn. Of dáár zit waarschijnlijk iets niet goed met de ventilatie. Ik kan niet genoeg benadrukken dat die voorschriften er niet voor niets zijn. Als je ze volgt, kunnen we echt garanderen dat het product zich enorm lang goed houdt. Precies zoals beloofd in de garanties en in de brochures. Degene die monteert is en blijft daarbij zelf te allen tijde verantwoordelijk voor zijn montage. Wij bieden hierbij wel ondersteuning door het delen van de uitgebreide verwerkingsvoorschriften, of op aanvraag via projectbegeleiding. Bij vragen kunnen klanten onze commercieel technische adviseurs ook altijd bellen.”
De oorzaak aanpakken
“Heel veel van onze producten zijn zo goed en sterk, dat je niet meteen kunt zien dat er iets mis is. Dus als er in de montage iets niet goed is gegaan, zie je het er niet altijd gelijk. Bij hout word je al wel snel afgestraft op het moment dat het niet lekker zit. Dan zie je vaak al vlot dat de zwakkere plekken, zoals de noesten, gaan tekenen. Het geluk van hout is, dat je het goed kunt repareren. Maar dat heeft natuurlijk geen zin, als je vooraf de oorzaak niet aanpakt. Als er bijvoorbeeld iets niet goed is met de vrije doorgaande ventilatie van de gevel, dan kun je de plank wel vervangen, maar het probleem blijft daarna weer terugkomen. Als alles is geplaatst en onderhouden volgens de voorschriften, is er geen enkel probleem. Dan lossen wij het gewoon op volgens de garantievoorwaarden.”
Vergeet de ventilatie niet
“Als je de verwerkingsvoorschriften volgt, gaat het vanzelf goed. Zelfs iemand zonder specifieke kennis van het product, kan er goed mee uit de voeten. Waar je extra op moet letten? De vrij doorgaande ventilatie áchter de gevel, over de gehele breedte van de gevel. Die moet aan alle kanten open zijn, zodat je een goede trek krijgt, en vocht en warmte goed gereguleerd kunnen worden. Let er ook op dat met het plaatsen van de daktrim en het straatwerk, de ingaande en uitgaande ventilatie open blijft. Verder komt het heel nauw met waar je de nagels plaatst. Als in de voorschriften staat dat een nagel op 2,5 centimeter moet komen en je zet ‘m op 4 centimeter, dan kan een plank gaan scheuren. Te dicht op de kop, dan kan het materiaal splijten. En te diep, dan beschadig je de beschermende laklaag.”
Mijn favoriete product
“We hebben heel veel mooie producten in huis, maar mijn persoonlijke favoriet is toch wel Alucopal. Dat lijkt een heel gemakkelijk product, maar het is eigenlijk een heel technisch product, het meest geschikt voor grotere projecten in de Utiliteitsbouw. Je kunt echt alles met deze gelakte aluminium platen, op kleur en voor de toepassing met specifieke kwaliteiten en afwerkingen: zagen, buigen, frezen, lijmen, schroeven, oplossingen maken… Ik vind het echt een super product waar je ontzettend mooie dingen mee kunt doen. Ook in Euroklasse B en A2.
Verder vind ik Nordhiil, ons eigen Noord-Europees houtproduct, ook een heel mooie toevoeging op ons portfolio met die stoere, fijn bezaagde uitstraling van de plank, de plankdikte en de maatbreedtes waarin het uit voorraad leverbaar is. Ook relatief nieuw is Fazawood, een product gemaakt van Eucalyptushout. Het mooie daarvan is dat het meer hardhout is met ook nog eens super duurzame eigenschappen. Zeer geschikt voor renovatieprojecten. Er zit echt leven in en het heeft een chique uitstraling. Verder kun je – als je het niet natuurlijk wilt laten vergrijzen, voor het onderhoud op kleur de olie razendsnel aanbrengen. Zelf heb ik twee linkerhanden en normaal moet je mij niet laten verven en schuren, maar zelfs dít kan ik ook.”
Geen projecten, wél relaties
“Een favoriet project heb ik niet. In mijn werk gaat het meer om de relaties met onze klanten en het bieden van oplossingen. Bij Plastica doen we zaken met ménsen. We willen echt weten wat onze relaties beweegt, wat hun vragen, problemen en behoeften zijn. We willen vooral samen de toekomst ingaan en daarbij inspelen op wat er speelt in de markt en in de samenleving. Hierin maken we ook het verschil. We zijn niet alleen een verkooporganisatie, we zijn een samenwerkingspartner. We denken – natuurlijk wel sales gedreven – mee in het bieden van de allerbeste oplossing op maat. Oók als een keer iets niet gaat zoals we zouden willen.”