Bolscher gaat voor ‘volhoudbaar’ met Cape Cod houten gevelbekleding
Bolscher levert alle etenswaren die bij de horeca in de koelkast liggen. Het bijzondere aan dit bedrijf uit Enschede is dat de broers Bolscher bij alles denken ‘doen we iets dat we door kunnen geven aan de volgende generatie?’ En dat gold dus ook voor de verbouwing van hun pand én hun keuze voor Cape Cod aan de gevel.
Gebruikte producten en kleuren
Specificaties
Merk | Cape Cod |
Type | Channel Siding 178x18 |
Materiaal | Hout |
Bevestiging | Genageld |
Adres | Strootsweg 40, 7547 RW, Enschede |
Realisatie | 2021 |
Opdrachtgever | Bolscher Vlees |
Architect | Erwin Kleinsman |
Aannemer | Holtkamp Bouw |
Bouwmanagement | DOC17 |
De vader van Roy en Chiel Bolscher startte destijds als slagerij gespecialiseerd in horeca en aanverwanten. Toen de broers er in 1996 bij kwamen, zetten ze in op een verdere verbreding en integratie van het bedrijf. Zo levert Bolscher nu meer dan vlees en willen ze van ‘het zaadje tot het karbonaatje’ weten waar het vandaan komt. Uiteindelijk willen ze zelfs de transitie maken naar eiwitproducent, waarbij het niet uitmaakt of het om dierlijk of plantaardig eiwit gaat.
CO2-voetafdruk naar minimaal
Roy Bolscher: “Al in 2015 bedachten we dat er een ‘eiwittransitie’ aan zat te komen. Dat we in de toekomst minder vlees zouden gaan eten en meer plantaardige voedingsmiddelen. Toen we ons hier verder in gingen verdiepen, viel ook een andere verandering op. Die van de energietransitie die nog dáárvoor plaats zou vinden. We hebben besloten vol voor de energietransitie te gaan, zodat we later beter zouden weten hoe we de eiwittransitie goed door konden voeren.”
Inmiddels heeft Bolscher haar CO2-uitstoot ten opzichte van 2015 met maar liefst 92% gereduceerd. Zo gingen ze voor compleet elektrisch rijden en zonnepanelen. En ook tijdens de verbouwing van hun pand werd er goed gekeken naar het reduceren van de CO2-footprint.
‘Duurzaam’ is niet het goede woord
Bolscher was toe aan een flinke verbouwing van haar bedrijfspand. De huidige kantoor- en personeelsruimten en de expeditie voldeden namelijk niet meer aan de eisen van deze tijd. Daarnaast wilde het familiebedrijf werk maken van duurzaamheid. Roy Bolscher: “Al is duurzaam wel een beetje een vies woord geworden in ons werkveld. Veel mensen associëren het met ‘moeten’ en ‘iets niet meer mogen’. Vandaar dat ik het zelf liever heb over ‘volhoudbaar’. Het moet iets zijn dat we kunnen doorgeven aan de volgende generatie en dat geldt ook bij ons pand.” Samen met architect Erwin Kleinsman, aannemer Holtkamp Bouw en DOC17 bouwmanagement heeft Bolscher uiteindelijk het ambitieniveau Excellent van BREAAM weten te behalen.
Houten uitstraling die lang meegaat
De binnenkant van het bedrijfspand is flink veranderd, maar ook de buitenkant heeft een compleet nieuwe look. Roy: “We hebben binnen met buiten verbonden. Onder meer door het hout dat binnen voor warmte zorgt ook buiten terug te laten komen. Ik wilde graag een houten gevel door de groene uitstraling. Maar ik wil niet dat hout elke zoveel jaar moeten vervangen. Dat is ook niet duurzaam. Je moet altijd keuzes maken en zo kwamen we uit op de duurzame gevelbekleding Cape Cod. Wel hout, maar ook behandeld waardoor het langer meegaat en voor een hele lange tijd schildervrij is. Het is Cape Cod semi-transparant geworden omdat die het beste aansluit bij het notenhout binnen. Het zit nu onderaan over het gedeelte met ons kantoor en de expeditie. Daarboven zitten witte panelen en glas. Die refereren aan de uitstraling van de witte tegeltjes in een slagerij. De Cape Cod vormt daarbij als het ware het houten hakblok. We zijn heel tevreden met dit resultaat en we krijgen veel positieve reacties op. Het is niet té blits en opvallend, maar wel heel mooi. De houten gevel past ook goed bij onze landelijke omgeving.”
En ook al heeft het pand van Bolscher een link met het oude ambacht, het bedrijf zelf staat met beide benen in de toekomst. “We maken nu hybride producten om mensen te leren dat plantaardige producten uitstekend toepasbaar zijn. Daarbij willen we gelijk overbrengen dat er geen goed of fout is. Ik zeg alleen: als je iets wilt neerzetten voor de volgende generatie, kijk dan goed naar alle mogelijkheden. Verdiep je in de kansen en de gevolgen en dan is er nog veel winst te behalen.”